Laat techniek voor je werken

Alle vertegenwoordigers van weg van de snelweg, weg van je voordeur en uit je agenda: stikstofreductie en tijdswinst. Op afstand doen waar je goed in bent.

Stem op dit idee
Beschrijving

Aanleiding: Titel van je idee Laat techniek voor je werken Sector waar mijn idee op inspeelt Denk aan: Zorg, Horeca, transport, Toerisme, Cultuur etc Maakbedrijven en hun toeleveranciers Samenvatting/kern van je idee in max 25 woorden Dit is zichtbaar in het overzicht. Korter is beter Alle vertegenwoordigers van weg van de snelweg, weg van je voordeur en uit je agenda: stikstofreductie en tijdswinst. Op afstand doen waar je goed in bent. Sinds de uitbraak van de crisis met de letter C staan de zaken er ineens anders voor. Maakbedrijven voelen hun portfolio sterk uitdunnen, moeilijk te vinden personeel moet worden ontslagen. Toeleveranciers voelen hetzelfde en zijn verplicht collectief onder een steen te kruipen, aan huis gekluisterd. Nefast voor een sector om trots op te zijn. Een sector die nu als geen ander een bijdrage kan leveren aan de crisis. Alles wat bijdraagt aan het opnieuw uitvinden van kansen en kanalen zou nu ingezet moeten worden. Toch doen we het met zijn allen nog traditioneel: in de wagen om je mogelijke klant zijn tijd te komen verdoen. Zelfs nu houden velen nog vast aan deze werkwijze. Dat kan anders dacht ik enige jaren terug, zelf onderdeel van het leger snelweg/agenda-vullers. Wat een waanzin terwijl je techniek in kunt zetten om het óm te draaien: "gooi je vraag of antwoord op een webbased platform en laat de ander reageren: als jij een xxx zoekt, dan heb ik voor jou deze mogelijkheden:..." Zo krijg je antwoord op je vraag en het levert opmerkelijke nieuwe contacten op die je anders nooit gevonden had. Als je dán gevraagd wordt om langs te komen heeft de stikstofrit absoluut zin. Stel: je zoekt winterbanden voor een Ford Focus. Dan kun je Googelen of op Marktplaats kijken. Als je niet precies weet welke banden en velgen echt passen ben je zo een uur aan je computer kwijt. Google of Marktplaats vertelt het je niet. Je denkt dus een hulpmiddel in te zetten maar bent eigenlijk toch aan het werk. Dit terwijl er zat professionals zijn die het je zo kunnen vertellen. Je vindt ze alleen niet (in een voor je baas aanvaardbare tijdspanne). Weggegooide tijd van de vrager. Stel: je hebt een mooie dienst of product. Dan kun je bedrijven gaan bellen/mailen waarvan je denkt dat ze dit kunnen gebruiken. Nergens kun je vinden of dit echt zo is (je hoopt het), het staat ook nergens op de voorgevel van een bedrijfspand. Kans dat je met dergelijke acties veel nieuwe fans maak is erg klein (integendeel). Weggegooide tijd van de aanbieder. En toch doen we het. Het is niet van deze tijd, de crisis bewijst dat het anders kán en moet. Doelgroep, vrager: via traditionele weg Googelen, bellen, mailen. Vervolgens tijd voor vertegenwoordigers inplannen, antwoordmails afwachten, telefoon aannemen etc. De vrager weet meestal heel goed waar naar men op zoek is maar moeten net zo lang zoeken tot het gevonden is. Deze groep zit dus aan de computer in plaats van bezig met het uitoefenen van hun vak. Doelgroep, aanbieder: vertegenwoordigers en binnendienstverkopers moeten op traditionele wijze op zoek naar nieuwe klanten en bestaande klanten regelmatig bezoeken. Hiervoor bedelen ze om kostbare tijd (bellen, mailen, ongevraagd langsgaan) van hun waardevolle doelgroep, de vragers. Van hen wordt echter verwacht dat ze hun werk doen in plaats van vertegenwoordigers ontvangen. Vakmensen zijn schaars, verkopers verdoen hun tijd in files onderweg. Oplossing, wat is de filosofie Het idee is bedacht vér voor de stikstof- en viruscrisis, maar nu opmerkelijk actueel: doel is om de kloof (tijd, beschikbare informatie, netwerk) te overbruggen en het werkbare leven van vrager en aanbieder makkelijker te maken. Hiermee de verborgen, onbekende delen van de markt open te breken. De vrager moet in enkele (zo min mogelijk) stappen (liefst maximaal 3) zijn vraag op het platform kunnen "droppen", waarna het bij zoveel mogelijk oprecht waarde-toevoegende aanbieders terecht komt. Daar werkt techniek dus voor je. "Dump het op het platform en de rest wordt voor je gedaan, haal vertegenwoordigers uit de auto en laat ze hun kennis hoog houden en delen waar dit gevraagd wordt, laat de vakman zich aan zijn vak wijden", dat zorgt voor werk vanaf kantoor of thuis, en voor tevreden werkgevers want de klus wordt geklaard. Toekomstbeeld, dat beeld is vandaag al werkelijkheid, niet morgen: Beiden kunnen dit met hun telefoon, tablet of computer via een app, mail en videobellen. Vrager en aanbieder bedienen elkaar op een nieuwe manier, door de reductie in kosten (en stikstof) die ontstaat hoeven we geen afscheid van schaars personeel te nemen omdat er even minder orders zijn. Voor werkgevers aan de vraag- en aanbodzijde echter realiteit, en dood- doodzonde. Je stuurt je leger immers ook niet naar huis als je naar het slagveld moet.

Hoe wordt het geld ingezet?

Het bouwen van een platform dat in zo min mogelijk stappen zo makkelijk en snel mogelijk je vraag verzendt naar zoveel mogelijk aanbieders die heel graag dit soort concrete vragen ontvangen. De bouw kost veel geld. Het netwerk van vragers en aanbieders is er al. Het moet vooralsnog een gratis dienst zijn. Mocht er in de toekomst een verdienmodel komen (volledig businessplan is ter inzage opvraagbaar) dan moet een deel van opbrengst gaan naar bevordering van de sector: scholing van kwetsbaren, donatie middelen, delen kennis enz. Het geld van Kraak de Crisis komt via het realiseren van het platform op duurzame wijze terecht bij een sector die het nu hard nodig heeft en waar we trots mogen zijn op hun voortrekkersrol.

Wat is er nog nodig om het idee uit te voeren?

Een persoon of partij die achter de schermen het onderste uit de digitale kan haalt. Nieuw aan het bestaand idee is bijvoorbeeld dat een link met een tele-video functie bij het antwoord kan worden gevoegd: "ik heb je winterbanden, mét velgen. Zullen we even persoonlijk videocontact hebben? gebruik dan deze link" Technische ondersteuning, marketingadvies en juridisch goed geregeld. Er komt veel bij kijken. Maar dan heeft die sector ook wat...